Кравченко Олена Петрівна - УПРОВАДЖЕННЯ СИСТЕМИ КОМПЕТЕНЦІЙ ЯК ОСНОВИ ПІДГОТОВКИ КОНКУРЕНТНОЗДАТНИХ ФАХІВЦІВ - Каталог файлів - ІІ Міжнародної науково-практичної
Середа, 07.12.2016, 15:31
ІІ Міжнародна науково-практична Інтернет-конференція
Головна Реєстрація Вхід
Вітаю Вас, Гість · RSS
Меню сайту
Категорії розділу
ФІЛОСОФСЬКІ ТА ТЕОРЕТИКО-МЕТОДОЛОГІЧНІ ОСНОВИ КОМПЕТЕНТНІСНОЇ ПАРАДИГМИ ОСВІТИ [38]
ФІЛОСОФСЬКІ ТА ТЕОРЕТИКО-МЕТОДОЛОГІЧНІ ОСНОВИ КОМПЕТЕНТНІСНОЇ ПАРАДИГМИ ОСВІТИ
ТЕНДЕНЦІЇ МОДЕРНІЗАЦІЇ ДОШКІЛЬНОЇ, СЕРЕДНЬОЇ ТА ПРОФЕСІЙНО-ТЕХНІЧНОЇ ОСВІТИ НА ЗАСАДАХ К.П. [43]
ПСИХОЛОГІЧНІ АСПЕКТИ РЕАЛІЗАЦІЇ КОМПЕТЕНТНІСНОГО ПІДХОДУ В НЕПЕРЕРВНІЙ ОСВІТІ [17]
ФОРМУВАННЯ ГОТОВНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ДО ПРОФЕСІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ В УМОВАХ НЕПЕРЕРВНОЇ ОСВІТИ [18]
ПРОБЛЕМИ КОМПЕТЕНТНІСНОГО ПІДХОДУ У ПІДГОТОВЦІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ У ВИЩІЙ ШКОЛІ [47]
УПРОВАДЖЕННЯ СИСТЕМИ КОМПЕТЕНЦІЙ ЯК ОСНОВИ ПІДГОТОВКИ КОНКУРЕНТНОЗДАТНИХ ФАХІВЦІВ [27]
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Форма входу
 Каталог файлів
Головна » Файли » УПРОВАДЖЕННЯ СИСТЕМИ КОМПЕТЕНЦІЙ ЯК ОСНОВИ ПІДГОТОВКИ КОНКУРЕНТНОЗДАТНИХ ФАХІВЦІВ

Кравченко Олена Петрівна
[ Викачати з сервера (38.5Kb) ] 11.02.2013, 16:01

Олена Кравченко

(Переяслав-Хмельницький)

 

ЕТИЧНА КОМПЕТЕНТНІСТЬ В СТРУКТУРІ ПРОФЕСІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ СОЦІАЛЬНОГО ПЕДАГОГА

 

Вирішення проблеми етичної компетентності як базової складової професійності соціального педагога має не тільки наукове значення, зумовлене переорієнтацією сучасної вищої освіти на європейські стандарти, а й неабияке практичне – викликане суспільною потребою підвищити ефективність надання соціально-педагогічної допомоги населенню та оптимізувати підготовку майбутніх фахівців у вищих навчальних закладах.

Процес формування етичної компетентності соціального педагога достатньо складний та суперечливий, має інтегрований характер і поєднує в собі певний комплекс знань, умінь і ставлень. З одного боку – це відпрацьована досвідом система професійних принципів і правил поведінки соціального педагога, його духовність і моральність, внутрішня культура, здатність приймати адекватні моральні рішення та діяти відповідно до норм педагогічної етики. Саме тому педагогічна етики є змістовим ядром етичної компетентності соціального педагога. Вона не зводиться до певної системи санкцій у соціально-педагогічній діяльності, а вивчає особливості, зміст, принципи та функції педагогічної моралі, характер діяльності соціального педагога та його моральних взаємин у педагогічному середовищі, доцільність дотримання тих чи  інших професійних норм і правил, розробляє основи педагогічного етикету. Найбільш значущими в соціально-педагогічній  діяльності є рівні прояву морально-педагогічних знань, морально-педагогічних переконань та морально-педагогічних потреб. Система вимог педагогічної моралі виражає професійний обов’язок педагога, його моральні зобов’язання перед суспільством, педагогічним колективом і перед своїм покликанням.

З іншого боку, етична компетентність є психолого-педагогічним інструментом впливу соціального педагога через особистісну поведінку на внутрішній світ дитини. Тому доцільно розглядати етичну компетентність як складне індивідуальнопсихологічне утворення, яке інтегрує в собі професійні теоретичні знання, ціннісні орієнтації, особистісні якості та практичні вміння педагога у сфері професійної етики, що забезпечує вибір ним свідомої етичної поведінки згідно професійнопедагогічних норм [1, с. 28]. Недостатній рівень розвитку етичної компетентності призводить до непорозуміння між членами різних груп, установки на однобічність сприйняття іншої людини, виникнення психологічного бар’єру у спілкуванні між суб’єктами соціально-педагогічної діяльності.

У якості структурних складових етичної компетентності педагога                    Л. Хоружа виділяє такі взаємопов’язані між собою компоненти:

- змістовний (когнітивний), що є домінуючим, системоутворюючим складником, в якому гуманістичні педагогічні цінності, моральні норми відіграють головну роль, впливають на формування мотивів професійної діяльності;

- особистісний компонент, який утворюють такі інтегративні  характеристики, як  етична центрація педагогічної дії, позитивна «Яконцепція», емоційновольова зрілість;

- операційнопроцесуальний компонент, що розглядається як технологічний блок подальшого розвитку моральної свідомості, особистісних якостей майбутнього фахівця на рівні педагогічних умінь і навичок [1].

Показником змістовного складника етичної компетентності є сформована система моральних цінностей та морального ідеалу, продуктивний стиль поведінки, стійкий інтерес до моральної самоосвіти. Показником особистісного складника є моральне кредо, розвинена система моральних почуттів, усталена потреба у самовихованні, а операційнопроцесуального – досвід розв’язання конфліктних ситуацій, високий рівень  самосвідомості, володіння методикою морального самовиховання.

Крім того, етична компетентність в структурі соціально-педагогічної діяльності має дві форми вияву: статичну, що характеризує потенційний рівень сформованості моральних цінностей і принципів особистості та результат конкретної дії, та динамічну, що виявляється в умінні на основі норм педагогічної етики діяти в різних психолого-педагогічних ситуаціях, обирати оптимальні шляхи взаємодії з усіма учасниками навчально-виховного процесу. Її суть полягає в системній єдності професійних знань, умінь, досвіду, властивостей особистості, що дозволяють ефективно здійснювати соціально-педагогічну діяльність, а також припускати особистий розвиток і вдосконалення. Тому, особливо важливим є комплекс особистісних моральних якостей, якими має бути наділений соціальний педагог. Т. Шишковець, зазначає, що ефективно вирішувати соціально-педагогічні завдання дозволяють: природність, доброзичливість, емпатія, відкритість, делікатність, конкретність [2, с. 22]. Етична компетентність при цьому пов’язана з іншими подібними утвореннями: загальною культурою, педагогічним спілкуванням тощо.

Отже, маючи вагоме значення у структурі професійної компетентності, етична складова розширює професійні можливості соціального педагога та виявляє себе як здатність особливим способом будувати педагогічний процес і взаємодіяти з усіма учасниками соціально-педагогічної діяльності.

 

ЛІТЕРАТУРА

1.     Хоружа Л. Етична компетентність учителя як основа реалізації гуманістичної парадигми освіти / Л. Хоружа // Шлях освіти. – 2003. – № 3. – С.27-33.

2.     Шишковец Т.А. Справочник социального педагога: 5-11 кл. / Т.А.Шишковец. – М.: ВАКО, 2005. – 207 с.

 

 

Категорія: УПРОВАДЖЕННЯ СИСТЕМИ КОМПЕТЕНЦІЙ ЯК ОСНОВИ ПІДГОТОВКИ КОНКУРЕНТНОЗДАТНИХ ФАХІВЦІВ | Додав: jww1
Переглядів: 90 | Завантажень: 44 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Copyright MyCorp © 2016
Пошук
Друзі сайту
Конструктор сайтів - uCoz