Глижко Юлія Вікторівна - ТЕНДЕНЦІЇ МОДЕРНІЗАЦІЇ ДОШКІЛЬНОЇ, СЕРЕДНЬОЇ ТА ПРОФЕСІЙНО-ТЕХНІЧНОЇ ОСВІТИ НА ЗАСАДАХ К.П. - Каталог файлів - ІІ Міжнародної науково-практичної
Неділя, 04.12.2016, 21:22
ІІ Міжнародна науково-практична Інтернет-конференція
Головна Реєстрація Вхід
Вітаю Вас, Гість · RSS
Меню сайту
Категорії розділу
ФІЛОСОФСЬКІ ТА ТЕОРЕТИКО-МЕТОДОЛОГІЧНІ ОСНОВИ КОМПЕТЕНТНІСНОЇ ПАРАДИГМИ ОСВІТИ [38]
ФІЛОСОФСЬКІ ТА ТЕОРЕТИКО-МЕТОДОЛОГІЧНІ ОСНОВИ КОМПЕТЕНТНІСНОЇ ПАРАДИГМИ ОСВІТИ
ТЕНДЕНЦІЇ МОДЕРНІЗАЦІЇ ДОШКІЛЬНОЇ, СЕРЕДНЬОЇ ТА ПРОФЕСІЙНО-ТЕХНІЧНОЇ ОСВІТИ НА ЗАСАДАХ К.П. [43]
ПСИХОЛОГІЧНІ АСПЕКТИ РЕАЛІЗАЦІЇ КОМПЕТЕНТНІСНОГО ПІДХОДУ В НЕПЕРЕРВНІЙ ОСВІТІ [17]
ФОРМУВАННЯ ГОТОВНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ДО ПРОФЕСІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ В УМОВАХ НЕПЕРЕРВНОЇ ОСВІТИ [18]
ПРОБЛЕМИ КОМПЕТЕНТНІСНОГО ПІДХОДУ У ПІДГОТОВЦІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ У ВИЩІЙ ШКОЛІ [47]
УПРОВАДЖЕННЯ СИСТЕМИ КОМПЕТЕНЦІЙ ЯК ОСНОВИ ПІДГОТОВКИ КОНКУРЕНТНОЗДАТНИХ ФАХІВЦІВ [27]
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Форма входу
 Каталог файлів
Головна » Файли » ТЕНДЕНЦІЇ МОДЕРНІЗАЦІЇ ДОШКІЛЬНОЇ, СЕРЕДНЬОЇ ТА ПРОФЕСІЙНО-ТЕХНІЧНОЇ ОСВІТИ НА ЗАСАДАХ К.П.

Глижко Юлія Вікторівна
[ Викачати з сервера (41.0Kb) ] 11.02.2013, 14:35

Юлія Глижко

(Харків)

 

ЗНАЧЕННЯ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ ПРИ ВИВЧЕННІ ІСТОРИЧНОГО ТВОРУ У ПОЧАТКОВИХ КЛАСАХ

 

В умовах реформування освіти значна увага приділяється вихованню особистості, здатної самореалізуватися, самовизначитися в реаліях сучасного життя, так як сьогодення потребує від людини не тільки певної суми знань, умінь та навичок, а й, що важливіше, вміння самостійно здобувати й використовувати на практиці нові знання, вміння співпрацювати, спілкуватися, адаптуватися до нових обставин, знаходити шляхи розв’язання життєвих проблем.

Процес становлення повноцінного характеру можливий лише за умов високого рівня самостійної життєдіяльності людини. Її паростки закладаються в перші роки життя дитини.

У зв’язку з цим орієнтація на творчу самостійну діяльність, на нашу думку, стає головною вимогою всієї системи освіти і навчальної діяльності зокрема.

Метод самостійної роботи учнів постійно в центрі уваги дидактів і психологів, які проводять дослідження з різних аспектів розвиваючого навчання. Доведено, що самостійна робота відіграє велику роль у формуванні і розвитку навчальних умінь, вихованні волі, пізнавального інтересу, навичок колективної праці. В ній виявляється індивідуальність кожного учня, формується їхній інтелект і характер. Усе це сприяє засвоєнню глибоких і міцних знань.

Аналіз психолого-педагогічної літератури показує, що нині відсутній єдиний погляд на те, що треба розуміти під самостійною роботою. Так, П.Підкасистий розглядає самостійну роботу як «засіб організації та виконання учнями визначеної пізнавальної діяльності», а В. Козаков розглядає самостійну роботу учнів як один з видів навчальних занять, специфічною особливістю якого є відсутність вчителя в момент навчальної діяльності учня.

В чому ж полягає суть самостійної роботи? Самостійною, на нашу думку, є та діяльність, яку учень здійснює без сторонньої прямої допомоги, спираючись на свої знання, мислення, вміння, життєвий досвід, переконання, і яка, через збагачення учня знаннями формує риси самостійності. Самостійна діяльність являє якість процесу пізнання, рису особистості учня і форму організації навчання.

Самостійна робота при вивченні твору історичної тематики в початковій школі має велике навчальне й виховне значення. Вона може дати бажані наслідки лише тоді, коли вчитель застосовує її у певній системі та послідовності. Велике значення в цьому відношенні має висока майстерність учителя, його керівництво активною пізнавальною діяльністю учня, логіка педагогічного процесу, створення проблемної ситуації на уроці, правильна і раціональна організація видів самостійної роботи, пов’язаної з подоланням учнями певних труднощів і підведення підсумків виконання і об’єктивна оцінка роботи.

Для того, щоб самостійна робота була ефективною, важливо дотримуватись взаємозв’язку різних видів самостійної роботи учнів на уроці та урізноманітнювати їх, повинен існувати взаємозв’язок класної і домашньої самостійної роботи.

Які ж завдання доцільні для організації самостійної роботи з творами історичної тематики? Проаналізувавши методичну літературу, виділимо такі:

1) відтворення фактичного змісту прочитаного;

2) підготовка до виразного читання;

3) словесне змалювання за уявою;

4) пошук, аналіз, порівняння, виділення головного, доведення, узагальнення;

5) знаходження взаємозв’язків між причиною і наслідком;

6) виявлення авторської позиції;

7) різного роду планування й перекази;

8) знаходження взаємозв’язку між прочитаним та ілюстраціями;

9) перечитування з метою виявлення оцінних суджень;

Ми вважаємо за потрібне організовувати класну роботу так, щоб домашня самостійна робота була її органічним продовженням. Мета домашньої роботи - міцне закріплення вивченого на уроці матеріалу, глибше його осмислення, подальший розвиток набутих учнями умінь і навичок самостійної роботи з текстом підручника та ілюстраціями. Учні, виконуючи домашнє завдання, привчаються писати прості й розгорнуті плани,готувати невеликі перекази. Домашня робота повинна носити творчий характер, будити думку школяра

Дуже важливо навчити учня складати план і тези прочитаного. Тому, спочатку вчитель проводить цю роботу на уроці. На такому уроці діти працюють колективно, після дворазового читання тексту підручника учні намагаються проаналізувати його, з допомогою вчителя виділити головне. Наприклад, у 3 класі, для опрацювання нами було взяте оповідання Оксани Данилевської «Мрія князя Данила».Впродовж уроку був проведений аналіз тексту та його розбиття на окремі частини. Домашнім же завданням був аналіз окремих частин та складання плану до оповідання.

Контроль учнів був проведений через фронтальне опитування. Таким чином нам стало  зрозумілим, на скільки учні вміють виділяти головне, над чим ще треба попрацювати і вияснити, чи вміють учні лаконічно і суттєво виражати свої думки.

Експериментальні дані показують, що  самостійна робота учнів буде ефективною за певних умов: 1) чіткої, конкретної постановки завдань перед учнями; 2) доступності та посильності завдань для самостійної роботи; 3) диференціації завдань для самостійної роботи (можна поділити учнів класу на певні групи за рівнем їх знань та умінь); 4) систематичності та послідовності застосування самостійної роботи учнів в процесі навчання; 5) взаємозв’язку різних видів самостійної роботи учнів на уроці; 6) взаємозв’язку класної і домашньої самостійної роботи. Дослідження підтверджують, що самостійна робота учнів у процесі вивчення історичного твору сприяє підвищенню рівня їхніх знань і пізнавальних можливостей по мірі їх переходу з класу в клас. У зв’язку з цим і види самостійної роботи поступово ускладнюються, але треба також пам’ятати, що самостійна робота - не самоціль, а один із засобів поліпшення всієї навчально-виховної роботи, підготовки учнів до життя, до практичної діяльності.

ЛІТЕРАТУРА

1. Александров А. Й. Самостоятельная работа учащихся при изучении истории /А.Й.Александров. - М., 1964. - С.63.

2. Баєв Б.Ф. Психологія навчання / Б.Ф. Баєв. - К., 1994. - С.59-61.

3. Крутецький В.А. Формування і розвиток здібностей учнів / В.А.Крутецький // Рад. школа. - 1972. - № 4. – С.8-12.

4. Лернер І.Я. Розвиток мислення учнів в процесі навчання історії / І.Я.Лернер. - М., 1982. - С. 23.

5. Майборода В.К. Самостійна робота з історії учнів 5-6-х кл. / В.К.Майборода. - К., 1975. - С.30.

6. Пидкасистый П.Й. Самостоятельная познавательная деятельность школьников в обучении / П.Й.Пидкасистий. - М., 1980. - С.23.

7. Пометун Е.И. Познавательная самостоятельность в работе над понятиями / Е.И.Пометун // Преподавание истории в школе. - 1986. - № 2.

8. Савченко О. Я. Дидактика початкової школи / О.Я.Савченко. - К.: Абрис, 1997. - 256с.

9. Трубачова С. організація самостійної роботи учнів у процесі запам’ятовування нових знань / С.Трубачова // Педагогіка і психологія. - 1996. - № 4. - С.79 – 95.

10. Хакунова Ф. Л. Особенности организации самостоятельной работы обучаемых /Ф.Л.Хакунова // Начальная школа. - 2003. - № 1. – С.70 – 75.

 

 

Категорія: ТЕНДЕНЦІЇ МОДЕРНІЗАЦІЇ ДОШКІЛЬНОЇ, СЕРЕДНЬОЇ ТА ПРОФЕСІЙНО-ТЕХНІЧНОЇ ОСВІТИ НА ЗАСАДАХ К.П. | Додав: jww1
Переглядів: 153 | Завантажень: 38 | Коментарі: 1 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Copyright MyCorp © 2016
Пошук
Друзі сайту
Конструктор сайтів - uCoz