УДК
378.4(477)
Олена Сергійчук,
Алла Сембрат
УНІВЕРСИТЕТСЬКІ РЕГІОНАЛЬНІ КОМПЛЕКСИ В СИСТЕМІ
МОДЕРНІЗАЦІЇ ВИЩОЇ ОСВІТИ
У
статті розглядаються особливості підвищення ефективності процесу професійної
підготовки майбутніх учителів в університетській системі освіти; дається
характеристика університетських регіональних комплексів, які входять до ДВНЗ
«Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія
Сковороди».
Ключові слова:
університетський регіональний комплекс, педагогічна готовність майбутніх
учителів, університетська освіта,
навчально-науково-виробничі центри.
В статье рассматриваются особенности эффективности повышения
процесса профессиональной подготовки будущих учителей в университетской системе
образования; дается характеристика университетских региональных комплексов, которые входят в состав
ГВУЗ «Переяслав-Хмельницкий государственный педагогический университет имени
Григория Сковороды».
Ключевые слова: университетский региональный комплекс, педагогическая подготовка
будущих учителей, университетское образование, учебно-научно-производственные
центры.
In the article we
consider feature improvement of the professional preparation of future
teachers in university education; describe university
regional systems which are included to Hryhoriy Skovoroda national pedagogical university of
Pereyaslav-Khmelnytsky.
Key words:
university regional complex, educational readiness of future teachers,
university education, educational research and production centers.
Постановка проблеми. Формування інформаційно-технологічного
суспільства, докорінні зміни в соціально-економічному та духовному розвитку
держави потребують підготовки вчителя нової генерації. Реалізація цього
стратегічного завдання зумовлена глибинними змінами в системі і структурі загальної
середньої освіти та необхідністю інтеграції в європейський освітній простір. Це
вимагає визначення концептуальних довгострокових стратегій щодо подальшого вдосконалення
та розвитку педагогічної освіти.
Аналіз
останніх досліджень і публікацій. Проблема організації професійної підготовки в умовах
навчально-науково-педагогічних комплексів досліджена педагогічною наукою
недостатньо, особливо – вітчизняною педагогікою. Окремі аспекти діяльності
педагогічних комплексів як інноваційних освітніх закладів розглядаються в
роботах В.В.Арнаутова, В.Р.Атояна, М.Ю.Бокарєва, О.Г.Важнової, В.Г.Кузя,
М.К.Сергєєва, Т.В.Ткача, О.В.Уварської, О.І.Шапран, М.І.Шипуліна та ін.
Метою
написання статті є розкриття
особливостей підвищення ефективності процесу професійної підготовки студентів в
університетських регіональних комплексах, відповідно до наукової теми
«Формування готовності майбутніх учителів до професійної діяльності в умовах
університетських регіональних комплексів» (державний реєстраційний номер 0112U001111).
Виклад
основного матеріалу. Університетська
освіта є таким осередком науки та культури, який передає знання, уміння та
навички молодому поколінню, формує світогляд, культуру, мораль кожного
випускника – майбутнього суспільства. Університетська освіта в сучасних умовах
має пріоритетне значення, відноситься до фундаментальних основ забезпечення
розвитку соціально-економічної системи України. На сьогодні вища педагогічна
освіта є одним з основних факторів формування професійної зрілості вчителя, бо
суттєво впливає на інноваційну спрямованість педагогічної діяльності, без якої
неможливо досягти високого рівня професіоналізму. Саме вищий педагогічний
заклад покликаний розробляти нові методики й технології навчання та виховання,
що мають допомогти вчителеві загальноосвітньої школи досягти високого рівня
викладання, якості знань учнів, сприяти його професійному зростанню [6, c.51].
Нині реорганізується мережа
вищих навчальних закладів з метою створення конкурентоспроможних сучасних ВНЗ
через утворення навчально-наукових університетів, потужних регіональних
університетських комплексів, які об’єднують ВНЗ різних типів, створення
спільних з НАН України навчально-наукових підрозділів. Мережа вищих навчальних
закладів приводиться у відповідність до потреб суспільства, запитів ринку праці
і громадянина.
Досвід створення та
функціонування навчально-науково-педагогічних комплексів (ННПК) має велике
науково-практичне значення у зв’язку з тим, що в ньому простежується загальна
для педвузів України тенденція – об’єднання всіх навчально-виховних систем у
процесі підготовки майбутнього фахівця. Такі комплекси інноваційні за своєю
суттю, за управлінсько-організаційними підходами та впровадженням сучасних
педагогічних технологій.
У
Проекті Національної стратегії розвитку освіти в Україні на 2012-2021 роки
основними напрямами розвитку освіти є:
- оновлення законодавчo-нормативної бази системи освіти;
- модернізація структури, змісту й організації освіти на засадах
компетентнісного підходу, переорієнтації на цілі сталого розвитку;
- створення і забезпечення можливостей для реалізації різноманітних освітніх
моделей, навчальних закладів різних типів і форм власності, різноманітних форм
та засобів отримання освіти;
- створення ефективної системи національного виховання, розвитку й
соціалізації дітей та молоді;
- забезпечення доступності та неперервності освіти упродовж життя;
- формування
здоров’язберігаючого середовища,
валеологічної культури учасників
навчально-виховного процесу;
- розвиток наукової та інноваційної діяльності в освіті, підвищення якості
освіти на інноваційній основі;
- інформатизація освіти, удосконалення
бібліотечно-інформаційного забезпечення освіти і науки;
- розвиток наукової та інноваційної діяльності в освіті;
- забезпечення національного моніторингу системи освіти;
- підвищення соціального статусу педагогів;
- створення сучасної матеріально-технічної бази системи освіти;
- інтегрування національної системи освіти у європейський і світовий освітній
простір [5].
У Законі України «Про вищу освіту» зазначається, що
структурними підрозділами вищого навчального закладу ІV рівня акредитації є:
-
«навчально-науково-виробничі центри (комплекси, інститути), що об’єднують
споріднені факультети, коледжі, технікуми, наукові, науково-дослідні,
науково-виробничі й проектні інститути, дослідні станції, кафедри, наукові
лабораторії, конструкторські бюро, навчально-дослідні господарства,
навчально-виробничі комбінати, експериментальні заводи, фабрики, клінічні бази
установ медичної освіти, полігони, технопарки, інші підрозділи;
-
навчально-наукові центри (комплекси, інститути), що об’єднують споріднені
факультети, кафедри, наукові лабораторії, центри, інші підрозділи, що
забезпечують підготовку фахівців з певних спеціальностей (напрям підготовки) та
проводять наукові дослідження з певного напряму;
-
науково-дослідні центри (комплекси, інститути), що об’єднують споріднені
наукові лабораторії, центри, інші підрозділи за певним напрямом
науково-дослідної роботи [2, с.200]».
Об’єднання різних установ навколо ВНЗ ІІІ-ІV рівнів акредитації набуває в
Україні регіонального значення і сприяє створенню університетських регіональних
округів. У цих округах діють єдині узгоджені для всіх навчальних закладів
правила інноваційної діяльності, що дозволяє «говорити» про якісно новий підхід
до вирішення таких проблем вищої освіти, як:
-
створення середовища, яке сприятливе для нарощування інтелектуального
потенціалу університету;
-
розгортання освітньої діяльності університету за широким спектром
напрямів, пріоритетних у даному регіоні;
-
досягнення високого рівня інформаційно-технічного забезпечення
навчального процесу, розвиток дистанційної форми навчання тощо [3, с.19]».
Навчальні і навчально-науково-виробничі комплекси
створюються з метою впорядкування та координації діяльності з підготовки
фахівців і підвищення їх кваліфікації, пошуку оптимальних шляхів управління
системою професійної освіти. Теоретичною основою функціонування навчальних і
навчально-науково-виробничих комплексів є концепція неперервної освіти, що
передбачає координацію змісту, форм і методів діяльності кожного навчального
закладу, який входить у комплекс, єдність та взаємодію всіх ланок освіти.
Досвід
створення та функціонування навчально-науково-педагогічних комплексів (ННПК)
має велике науково-практичне значення у зв’язку з тим, що в ньому простежується
загальна для педвузів України тенденція – об’єднання всіх навчально-виховних
систем у процесі підготовки майбутнього фахівця. Такі комплекси інноваційні за
своєю суттю, за управлінсько-організаційними підходами та впровадженням
сучасних педагогічних технологій, вирішується
проблема варіативності професійної підготовки, вводяться нові навчальні
дисципліни. Функціонування навчальних та навчально-науково-виробничих
комплексів дозволяє більш ефективно вирішувати проблему організації
науково-дослідної роботи студентів. Уже з першого курсу студенти знаходяться в
умовах максимального наближення навчального процесу до реальної практичної
діяльності, тому що навчальні заняття проводяться в усіх структурних ланках
комплексу. Виникають також сприятливі умови для проведення кафедрами університету
експериментальних досліджень із комплексної науково-експериментальної програми.
Усе це дає можливість планувати, проводити дослідження та своєчасно поширювати
результати у практику навчальних закладів комплексу.
У проекті Положення про навчальний
та навчально-науково-виробничий
комплекси вказано, що комплекс забезпечує:
-
координацію
спільної діяльності навчальних закладів, підприємств, наукових організацій та
установ із реалізації Законів України «Про освіту», «Про вищу освіту»,
нормативно-правових засад державної політики щодо діяльності навчальних
закладів;
-
підвищення
якості освіти, створення більш сприятливих умов з розширення доступу до
здобуття вищої освіти громадянами України;
-
реалізацію
системи ступеневої підготовки фахівців за інтегрованими навчальними планами та
програмами;
-
підготовку
педагогічних, науково-педагогічних та наукових працівників, ефективне
використання навчально-лабораторної, матеріально-технічної та виробничої бази, соціальної
інфраструктури;
-
підвищення
кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних працівників навчальних
закладів, працівників наукових організацій, установ та працівників підприємств;
-
спільне
проведення науково-дослідних робіт, здійснення наукової, науково-технічної,
виробничої, інноваційної діяльності та роботи з упровадження досягнень
науково-технічного прогресу у галузях економіки;
-
вивчення
попиту на окремі спеціальності на ринку праці і сприяння працевлаштуванню
випускників навчальних закладів;
-
установлення міжнародних зв'язків та здійснення міжнародної діяльності
в галузі освіти;
-
розробку
навчально-методичного забезпечення, проведення різних видів навчальних занять
тощо [5]
Особливості
вищої педагогічної освіти полягають у тому, що вона все частіше розвивається в
системі університетської освіти. Сьогодні потрібні такі університетські
регіональні комплекси, які б насамперед ураховували регіональні потреби в
підготовці фахівців, забезпечували перехід до випереджувальної стратегії
розвитку даного вищого навчального закладу, надавали б йому риси адаптивності,
гнучкості, динамізму.
Особливого значення в умовах
комплексів набувають взаємозв’язки вищих навчальних закладів І-ІV рівнів акредитації, які
реалізуються в різних напрямах. Можливе формування контингенту студентів або
спільне навчання студентів перших і других курсів викладачами університетів,
коледжів та училищ із можливістю продовження навчання в університеті у скорочені
терміни. «Вищим навчальним закладам ІІІ-ІV рівнів акредитації, які працюють
за спільними навчальними планами і об’єднані в комплекс із навчальними
закладами І-ІІ рівнів акредитації, надається право зараховувати випускників цих
навчальних закладів для продовження навчання за спеціальними програмами із
скороченим терміном підготовки спеціалістів або на другі-четверті курси для
поповнення академічних груп», – зазначено в «Положенні про державний вищий
навчальний заклад»[2, с.103].
Нині
спостерігається інтеграція різних навчальних закладів у педагогічні комплекси:
«школа-ВНЗ», «ЦПТО-ВНЗ», «коледжі-університети» тощо. Це дає змогу збалансувати
спектр та обсяги підготовки педагогічних фахівців щодо попиту та вимог
суспільства. За словами І.М.Богданової, «...тенденція щодо безперервності
освіти викликає потребу створення комплексів: дитячий садок - школа - вищий
навчальний заклад [1, с.44]». Такої ж думки притримується В.Г.Кремень, який вважає,
«що слід мати більше інтегрованих навчальних закладів, до складу яких входять
педагогічний університет та педагогічні навчальні заклади інших рівнів
акредитації, які утворюватимуть навчально-наукові комплекси. Взагалі в системі
вищої освіти треба рухатись у напрямі створення «освітніх пірамід», на чолі
яких були б провідні університети в тій чи іншій сфері, а також інші навчальні
заклади І-ІІ рівнів акредитації, що працюють в аналогічному напрямі й
зосереджені в тому самому регіоні [4, с.142].
Система
підготовки і професійного становлення особистості майбутнього вчителя в умовах
комплексу – складне соціально-педагогічне утворення. Вона має багатоаспектну
структуру, складається з компонентів, що з’єднанні....
|