Субота, 27.04.2024, 04:05
ІІ Міжнародна науково-практична Інтернет-конференція
Головна Реєстрація Вхід
Вітаю Вас, Гість · RSS
Меню сайту
Категорії розділу
ФІЛОСОФСЬКІ ТА ТЕОРЕТИКО-МЕТОДОЛОГІЧНІ ОСНОВИ КОМПЕТЕНТНІСНОЇ ПАРАДИГМИ ОСВІТИ [38]
ФІЛОСОФСЬКІ ТА ТЕОРЕТИКО-МЕТОДОЛОГІЧНІ ОСНОВИ КОМПЕТЕНТНІСНОЇ ПАРАДИГМИ ОСВІТИ
ТЕНДЕНЦІЇ МОДЕРНІЗАЦІЇ ДОШКІЛЬНОЇ, СЕРЕДНЬОЇ ТА ПРОФЕСІЙНО-ТЕХНІЧНОЇ ОСВІТИ НА ЗАСАДАХ К.П. [43]
ПСИХОЛОГІЧНІ АСПЕКТИ РЕАЛІЗАЦІЇ КОМПЕТЕНТНІСНОГО ПІДХОДУ В НЕПЕРЕРВНІЙ ОСВІТІ [17]
ФОРМУВАННЯ ГОТОВНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ДО ПРОФЕСІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ В УМОВАХ НЕПЕРЕРВНОЇ ОСВІТИ [18]
ПРОБЛЕМИ КОМПЕТЕНТНІСНОГО ПІДХОДУ У ПІДГОТОВЦІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ У ВИЩІЙ ШКОЛІ [47]
УПРОВАДЖЕННЯ СИСТЕМИ КОМПЕТЕНЦІЙ ЯК ОСНОВИ ПІДГОТОВКИ КОНКУРЕНТНОЗДАТНИХ ФАХІВЦІВ [27]
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Форма входу
 Каталог файлів
Головна » Файли » ПСИХОЛОГІЧНІ АСПЕКТИ РЕАЛІЗАЦІЇ КОМПЕТЕНТНІСНОГО ПІДХОДУ В НЕПЕРЕРВНІЙ ОСВІТІ

Юзьків Марія Василівна
[ Викачати з сервера (35.0 Kb) ] 11.02.2013, 15:49

Марія Юзьків

(Переяслав-Хмельницький)

 

ПСИХОЛОГІЧНІ ЗАСАДИ ПРОФЕСІЙНОЇ АДАПТАЦІЇ ВИКЛАДАЧА У ВИЩИХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДАХ

 

Однією з найбільш важливих соціально-психолого-педагогічних проблем сучасного суспільства є проблема адаптації викладача у вищих навчальних закладах. Адаптація молодих спеціалістів є механізмом «активного включення» у систему діяльності; входження у колектив є складним діалектичним процесом, який відчуває вплив багатьох факторів (соціально-економічних, політичних т ін.). Таким чином, мета даної статті полягає у розкритті педагогічних умов адаптації викладача до професійно-педагогічної діяльності у ВНЗ. Оскільки становлення викладача передбачає перш за все проходження професійної адаптації молодого спеціаліста за умов науково-практичної діяльності у стінах вищих навчальних закладів.

Професійна адаптація – найважливіший етап процесу професійного самовизначення людини. На цьому етапі виявляються недоліки попередньої професійної орієнтації й професійної підготовки, здійснюється процес формування нових установок, потреб, інтересів у сфері праці й, нарешті, виявляється, наскільки життєві плани виявилися реальними. Тому адаптація є своєрідним критерієм ефективності профорієнтаційної роботи з молоддю.

Дослідження проблеми професійної адаптації викладача ВНЗ започатковано в працях В.Т. Ащепкова, Г.У. Матушанського. У багатьох дослідженнях учені вказують на особливу значущість етапу професійної підготовки для успішної професійної адаптації викладача ВНЗ та його професіогенезу взагалі, адже саме тоді відбувається формування професійної готовності майбутнього фахівця, закріплюється професійна адаптивна поведінка, розвивається професійний адаптаційний потенціал, відбудовуються адаптивні стратегії (В.Т. Ащепков, Р.М. Бойц, С.О. Дружилов, Є.О. Климов, О.В. Коржуєв, Г.І. Насирова та ін.).

Встановлено, що професійна адаптація викладача ВНЗ має багатофункціональний характер: є необхідною умовою, етапом професійного становлення та розвитку фахівця, на якому відбувається прийняття ним професійних цінностей, оволодіння професійною діяльністю, формування готовності до її успішної реалізації. Вона сприяє всебічному розвитку особистості, оскільки її результатом є формування професійного Я як невід'ємної складової самосвідомості; забезпечує входження викладача до професійної групи, зближує її цінності з цінностями особистості і тим самим виступає складовою соціалізації. З позиції результативного підходу професійна адаптація викладача ВНЗ визначається видами, типами адаптивної поведінки, її показниками. З позиції процесуального підходу вона характеризується часовими параметрами, механізмами, чинниками та етапами.

Психологічна адаптація являє собою процес, що виникає у відповідь на значну новизну навколишнього середовища, і включає в себе мотивацію адаптивної поведінки людини, формування мети та програми її поведінки. Психологічна адаптація надає індивідуально-емоційного характеру дина-міці адаптивної діяльності, враховуючи особливості психіки індивіда.

Професійна адаптація розглядається як тривалий, послідовний процес, який складається з:

1) початкового або підготовчого періоду, котрий завершується вибором професії і підготовкою до майбутньої професійної діяльності;

2) періоду безпосередньої адаптації на робочому місці.

Підготовчий період відіграє ключову роль в успішності професійної адаптації та дає ефективні засоби управління цим процесом. головний напрям адаптації викладача ВНЗ до професійно-педагогічної діяльності – формування особистості викладача вищої школи, спрямованої на саморозвиток і самовдосконалення, спроможної жити та діяти в системі постійних змін, здатної розрізняти прогресивні й регресивні зміни, тобто продуктивно адаптуватись до них.

Отже, професійна адаптація молодого викладача до педагогічної діяльності у вищих навчальних закладах є важливим етапом його становлення як фахівця, сприяє творчій самореалізації та самовдосконаленню особистості. До подальших напрямів дослідження вважаємо за доцільне віднести аналіз компонентів та чинників професійної адаптації молодих викладачів ВНЗ до педагогічної діяльності.

 

ЛІТЕРАТУРА

1. Абсалямова Я. Професійна адаптація молодих викладачів іноземної мови до роботи у вищих технічних навчальних закладах / Яна Абсалямова // Рідна школа. – 2006. – №7(918). – С. 41–44.

2. Мороз А. Г. Профессиональная адаптация молодого учителя / А.Г. Мороз. – К., 1998. – 329 с.

3. Новиков В.В. Социальное регулирование профессиональной адаптации молодежи / В.В. Новиков, З.Н. Фетисов. - М., 1983. – 114 с.

 

Категорія: ПСИХОЛОГІЧНІ АСПЕКТИ РЕАЛІЗАЦІЇ КОМПЕТЕНТНІСНОГО ПІДХОДУ В НЕПЕРЕРВНІЙ ОСВІТІ | Додав: jww1
Переглядів: 392 | Завантажень: 61 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Copyright MyCorp © 2024
Пошук
Друзі сайту
Конструктор сайтів - uCoz