Середа, 24.04.2024, 13:52
ІІ Міжнародна науково-практична Інтернет-конференція
Головна Реєстрація Вхід
Вітаю Вас, Гість · RSS
Меню сайту
Категорії розділу
ФІЛОСОФСЬКІ ТА ТЕОРЕТИКО-МЕТОДОЛОГІЧНІ ОСНОВИ КОМПЕТЕНТНІСНОЇ ПАРАДИГМИ ОСВІТИ [38]
ФІЛОСОФСЬКІ ТА ТЕОРЕТИКО-МЕТОДОЛОГІЧНІ ОСНОВИ КОМПЕТЕНТНІСНОЇ ПАРАДИГМИ ОСВІТИ
ТЕНДЕНЦІЇ МОДЕРНІЗАЦІЇ ДОШКІЛЬНОЇ, СЕРЕДНЬОЇ ТА ПРОФЕСІЙНО-ТЕХНІЧНОЇ ОСВІТИ НА ЗАСАДАХ К.П. [43]
ПСИХОЛОГІЧНІ АСПЕКТИ РЕАЛІЗАЦІЇ КОМПЕТЕНТНІСНОГО ПІДХОДУ В НЕПЕРЕРВНІЙ ОСВІТІ [17]
ФОРМУВАННЯ ГОТОВНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ДО ПРОФЕСІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ В УМОВАХ НЕПЕРЕРВНОЇ ОСВІТИ [18]
ПРОБЛЕМИ КОМПЕТЕНТНІСНОГО ПІДХОДУ У ПІДГОТОВЦІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ У ВИЩІЙ ШКОЛІ [47]
УПРОВАДЖЕННЯ СИСТЕМИ КОМПЕТЕНЦІЙ ЯК ОСНОВИ ПІДГОТОВКИ КОНКУРЕНТНОЗДАТНИХ ФАХІВЦІВ [27]
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Форма входу
 Каталог файлів
Головна » Файли » ПСИХОЛОГІЧНІ АСПЕКТИ РЕАЛІЗАЦІЇ КОМПЕТЕНТНІСНОГО ПІДХОДУ В НЕПЕРЕРВНІЙ ОСВІТІ

Бойко Вікторія
[ Викачати з сервера (46.0 Kb) ] 11.02.2013, 15:51

 

 

 

 

 

 

Вікторія Бойко

(Переяслав-Хмельницький)

 

ВЗАЄМОЗВ'ЯЗОК КОГНІТИВНИХ І ОСОБИСТІСНИХ ВЛАСТИВОСТЕЙ У СТРУКТУРІ КРЕАТИВНОЇ ОСОБИСТОСТІ

 

В умовах модернізації освіти України створення її гармонійної й упорядкованої організаційної системи є безпосередньою і необхідною умовою подальшого існування, розвитку і життєтворчості обдарованої особистості. Саме розмаїтість підходів до психологічної структури креативності, віддзеркалюючи складність і багатогранність її природи, зумовлює, по-перше, як відсутність надійних показників прояву креативності, так і невизначеність особливостей взаємозв'язку її складових, а отже, і характер впливу їх на розвиток творчої особистості на різних вікових етапах; по-друге, значні перешкоди щодо визначення складного комплексного критерію розвитку обдарованості, гальмуючи створення стратегії цілісного становлення особистості творчо обдарованих дітей та молоді, спрямованої на розвиток у них як інтелектуальних, так і морально-духовних якостей. Для пояснення творчих досягнень недостатньо функціонування лише інтелектуальних складових креативності, оскільки успіх діяльності забезпечують когнітивні чинники у взаємодії з особистісними. Саме тому постає проблема створення моделі, яка б розкривала взаємозв'язок когнітивних І особистісних властивостей у структурі креативної особистості.

Взаємозв’язок креативності як творчої здібності з особистісними якостями людини вивчали Р. Стернберг, Т. Любарт, Р. Маккрайе, А. Олах, О. Байєр, Ф. Д. Хоровитц, В. М. Дружинін, Т. О. Баришева, Н. Ф. Вишнякова, Д. В. Ушаков, І. Пуфаль-Струзик, О. І. Щебланова, Р. О. Семенова, Е. Л. Носенко та ін.

У вітчизняній і зарубіжній психології існує широкий діапазон поглядів з приводу розуміння сутності креативності як психологічного явища.

Творчі здібності поєднують зі структурою творчої особистості, з потребою самореалізації. Як основні умови реалізації креативності виокремлюють: високу стійкість мотивів, цілеспрямованість, впевненість у своїх силах, високий інтелект, наполегливість, наявність позитивної «Я»-концепції, відчуття свого призначення, високий рівень відповідальності, сміливість. Виходячи з даних багатьох дослідників, можна скласти низку особистісних характеристик творчих індивідуумів: відхилення від шаблону в поведінці, оригінальність, ініціативність, наполегливість, самоствердження, неабияка енергійність, винахідливість, прямота суджень, чесність, незалежність, лабільність, внутрішня зрілість, критичність, скептицизм, сміливість, мужність, впевненість у собі в ситуаціях невизначеності, метафоричність, двозначність, виділення власного «Я», висока самооцінка, гордість тощо [4].

Різноманіття якостей, що їх виокремлюють вітчизняні та зарубіжні психологи як характерних для творчо обдарованих людей, можна розділити на два блоки характеристик: 1) когнітивно-творчі (пізнавальні і пошуково-дослідницькі характеристики); та 2) особистісні (мотиваційно-енергетичні характеристики).

Таким чином, можна виокремити групу особистісних факторів, які є базовими в структурі творчої обдарованості. До них можна віднести: ви­ражену пізнавальну потребу - пізнавальне ставлення до дійсності як невід'ємну частину інтелектуальної діяльності, яку розглядають як важливий чинник прояву потенційної обдарованості. До числа інтелектуальних якостей, які характеризують творчу особистість, найчастіше відносять: високий рівень розвитку пізна­вальних процесуальних функцій; широкий спектр знань; комбінаторні можливості; високу концентрацію уваги та працездатність; ефектив­ний компонент інтелектуальної діяльності, яка забезпечує її енергетич­ну складову; осмисленість та самоорганізацію пізнавального процесу; чутливість до інтелектуальних проблем та прагнення займатися інте­лектуальною діяльністю [1].

Особистісні якості, які створюють умови для реалізації інтелектуальних і творчих можливостей індивіда: висока мотивація досягнення результату; домінуюча пізнавальна, дослідницька спрямованість інтересів і діяльності; інтелектуальна й творча активність; позитивно-емоційне ставлення до діяльності [2].

У більшості досліджень, присвячених творчим людям, особливий акцент робиться на вивченні їх особистісних рис. Спочатку дослідження зв'язків між особистістю і креативністю носили переважно пошуковий характер, автори намагалися отримати профіль особистісних рис творчих людей. У результаті систематичної роботи вдалося виділити ті особистісні риси, які характерні для творчих людей.

Характеристики креативів, виділені зарубіжними психологами, здебільшого отримали підтвердження й у дослідженнях вітчизняних психологів. Креативні люди більш відкриті новому досвіду, більш впевнені в собі, менш традиційні й відповідальні, ніж більшість людей.

На теоретичному рівні були виділені певні особистісні риси, які мають важливе значення для креативності. Тодд Любарт [3] описує шість рис, які з теоретичної точки зору, і за даними емпіричних досліджень утворюють значущі зв'язки з креативністю: наполегливість, толерантність до невизначеності, відкритість новому досвіду, індивідуалізм, схильність до ризику, психотизм.

Підбиваючи підсумки, слід зазначити, що наявні вітчизняні та зарубіжні дослідження взаємозв'язку когнітивних та особистісних чинників обдарованості можна впорядкувати у три групи. По-перше, це вивчення взаємозв'язку когнітивних та особистісних факторів, що обумовлюють високі досягнення. По-друге, дослідження особистісних характеристик, що перешкоджають високим досягненням за наявності необхідних когнітивних передумов. По-третє, вивчення взаємозв'язку обдарованості з дезадаптивними емоційними проявами.

Таким чином, рівень розвитку креативності зумовлюється як рівнем сформованості когнітивних механізмів, так і особистісних якостей індивіда. При цьому домінування однієї з базових складових креативності (когнітивної або особистісної) може блокувати її прояви. Ймовірно, що саме зміст особистісних чинників і характер їх взаємозв'язку з когнітивними залежить від віку індивіда. Характер взаємопов'язаності когнітивних і особистісних чинників (стимулюючий або гальмівний) зумовлює особливості функціо­нування та розвиток творчої особистості.

 

ЛІТЕРАТУРА

1.                Взаємозв'язок когнітивних та особистісних чинників у розвитку обдарованості: монографія / автори : Р. О. Семенова, Д. К. Корольов та ін. / за ред. Р. О. Семенової. – К. : Педагогічна думка, 2008. – 144 с.

2.                Дружинин В. Н. Психология общих способностей / В. Н. Дружинин. – 2-е изд. – СПб. : Издательство «Питер», 2000. – 368 с. – (Серия «Мастера психологии»).

3.                Любарт Т. Психология креативности / Любарт Т., Муширу К., Торджман С., Зенасни Ф. ; пер. с фр. – М. : «Когито-Центр», 2009. – 215 с.

4.                Основные современные концепции творчества и одаренности / [под ред. Д. Б. Богоявленской]. – М. : Молодая гвардия, 1997. – 420 с. 

 

Категорія: ПСИХОЛОГІЧНІ АСПЕКТИ РЕАЛІЗАЦІЇ КОМПЕТЕНТНІСНОГО ПІДХОДУ В НЕПЕРЕРВНІЙ ОСВІТІ | Додав: jww1
Переглядів: 340 | Завантажень: 60 | Коментарі: 1 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Copyright MyCorp © 2024
Пошук
Друзі сайту
Конструктор сайтів - uCoz