О.Ілліна
(Житомир)
ФОРМУВАННЯ ГОТОВНОСТІ МАЙБУТНІХ СОЦІАЛЬНИХ ПЕДАГОГІВ ДО
РОБОТИ З ДІТЬМИ З ІНВАЛІДНІСТЮ ПІД ЧАС СОЦІАЛЬНО-ПЕДАГОГІЧНОЇ ПРАКТИКИ
Інвалідність у дітей означає
суттєве обмеження життєдіяльності, вона сприяє соціальній дезадаптації, яка обумовлена
порушеннями у розвитку, труднощами у самообслуговуванні, спілкуванні, придбанні
професійних навичок. Засвоєння дітьми-інвалідами соціального досвіду, включення
їх в існуючу систему суспільних відношень потребує від суспільства певних
додаткових заходів, засобів та зусиль (це можуть бути спеціальні програми,
центри по реабілітації, учбові заклади тощо).
Досить ефективним
механізмом реалізації державної політики і вирішення проблем інвалідів в
Україні стали загальнодержавні і регіональні програми, які об'єднують усі
зусилля різних відомств. Особливе місце в цьому списку посідає цільова
Концепція ранньої соціальної реабілітації дітей-інвалідів, схвалена постаново
Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2000 року № 1545 та Закон України про
основи соціальної захищеності інвалідів.
Для
ефективного втілення в життя основних положень даних документів доцільною є
цілеспрямована й ґрунтовна підготовка фахівців, соціальних педагогів, які б
володіли необхідними знаннями, вміннями й навичками для роботи з дітьми з
обмеженими функціональними можливостями, могли б на високому рівні виконувати
функції соціальних гувернерів. Соціальний гувернер – це спеціаліст з
медико-соціальної реабілітації дітей-інвалідів для роботи в сім’ях і соціальних
закладах. Створення інституту соціального гувернерства сприяє ранній соціальної
реабілітації дітей-інвалідів, дає змогу завершити формування цілісної
реабілітаційної системи в Україні.
Важливе значення в системі професійної підготовки
майбутніх соціальних педагогів має практика, яка є невід’ємним компонентом
навчально-виховного процесу у вищому навчальному закладі. Організація і
проходження практики регламентується Положенням про проведення практики
студентів вищих навчальних закладів в Україні, затвердженим наказом
Міністерства освіти України. Відповідно до цього положення вищими навчальними
закладами розробляється своя програма практики.
Практична підготовка проводиться в умовах професійної
діяльності під організаційно-методичним керівництвом викладача вищого
навчального закладу. У системі професійно-педагогічної підготовки соціального
педагога соціально-педагогічна практика має ряд функцій: навчальну, розвиваючу,
виховну, діагностичну. Навчальна функція передбачає актуалізацію поглиблення і
застосування теоретичних знань, формування різноманітних педагогічних умінь і
навичок. Прерогативою розвиваючої функції є розвиток пізнавальної і творчої
активності майбутніх соціальних педагогів, розвиток їх педагогічного мислення.
У ході здійснення виховної функції формується світогляд студентів, їх соціальна
активність професійно-педагогічні якості особистості майбутнього соціального
педагога. У зміст діагностичної функції входить перевірка рівня професійної
спрямованості майбутніх соціальних педагогів, ступеня їх професійної
підготовленості й придатності до соціально-педагогічної діяльності.
Згідно з положенням про проведення педагогічної практики
студентів Житомирського державного педагогічного університету імені Івана
Франка одним з основних принципів організації практики є органічний
взаємозв'язок практики з вивченням теоретичних курсів. На
соціально-психологічному факультеті студентам спеціальності 6010106 «Соціальна
педагогіка» викладається курс «Технологія роботи соціального гувернера».
Основною метою викладання дисципліни «Технологія роботи соціального гувернера»
є формування у майбутніх фахівців системи знань і навичок, необхідних для
роботи з дітьми з обмеженими можливостями.
Завдання курсу, передбачені учбовою програмою: визначити
місце соціального гувернера в суспільстві, розкрити соціальне значення його
діяльності в умовах впровадження інклюзивної освіти; ознайомити студентів зі
змістом основних технологій, які вироблені сучасною соціально-педагогічною і
психологічною науками і практикою роботи з дітьми-інвалідами; розглянути
основні методи роботи соціального гувернера з дітьми при різних обмеженнях
життєдіяльності; розкрити сутність механізму державного захисту та соціальної
допомоги дітям-інвалідам.
Соціально-педагогічна практика має на меті поглибити і
укріпити теоретичні знання, одержані студентами в університеті та навчити
застосовувати ці знання на практиці в соціально-педагогічній роботі з дітьми з
обмеженими функціональними можливостями.
Майбутні соціальні педагоги проходять декілька видів
практики, які різняться за своїми часом і місцем проведення. Навчально-виховна
та навчально-технологічна практики проводиться у навчальних закладах, які
втілюють інноваційні сучасні системи навчання і виховання: загальноосвітніх
середніх школах, гімназіях, ліцеях, профтехучилищах, школах-інтернатах та інших
закладах. Ця практика організується для
студентів другого, третього курсу і триває 3 і 6 тижнів відповідно.
Студенти четвертого і п’ятого курсу проходять
соціально-педагогічну практику в соціальних службах. Ця практика триває 6
тижнів.
Професійно-педагогічна підготовка студентів у процесі
соціально-педагогічної практики є складним процесом, який вимагає
цілеспрямованого керівництва. Звичайно організація практики є неможливою без
ефективного партнерства вищого навчального закладу, загальноосвітніх закладів,
соціальних служб для дітей, сім’ї та молоді, соціальних, правових,
корекційно-реабілітуючих закладів.
Таким чином, ще навчаючись
у професійному закладі, майбутні соціальні педагоги мають можливість
зорієнтуватися в майбутньому професійному полі, ввійти в свою професійну
роль, з тим щоб упевнитися в своєму професійному виборі й виробити необхідні
для майбутньої діяльності. уміння й навички.
|